|
||||||||||||||
| ||||||||||||||
| ||||||||||||||
Siūlykite temą
Straipsnių paieška
Skelbimai
Internetu galite užsisakyti asmeninį skelbimą „Santakoje“.
|
„Santaka“ / 2024-08-19 16:07
Popas Pavelas Kuzas, kurį okupantai buvo įtraukę į likviduotinų asmenų sąrašą, šventina fronto kariams skirtas mašinas.Autoriaus nuotr.
Kremliaus per daug nekaltina Su vienuoliu N. Sylko susipažinau karo pradžioje, prieš pustrečių metų, kai Charkivą okupantai buvo apsupę ir įnirtingai bombardavo siekdami užimti. Mieste buvo užsidariusios beveik visos parduotuvės, ir žmonės maisto prašyti ėjo į bažnyčias, nes ten jo atveždavo savanoriai iš kitų regionų. N. Sylko dirbo arčiausiai viešbučio esančioje cerkvėje, tad eidamas pro šalį kartą ryžausi užkalbinti vienuolį ir kai kuriuos parapijiečius. Pastarieji neslėpė nustebimo ir pasipiktinimo, kad juos, rusakalbius, puola ir žudo Rusijos kariai. Vienuolis irgi baisėjosi karu, tačiau kaltininkais vadino ne tiek Kremlių, kiek žmonių nusisukimą nuo Dievo. Nuo to laiko maždaug kas pusmetį užeinu pas vienuolį pasisveikinti ir trumpai šnektelėti. Sužinojau, kad parapijiečiai renka ir veža paramą Ukrainos kariams, tačiau perka ne ginklus, o maisto produktus ir rūbus. Vienuolio klausiau, kodėl jo vadovaujama cerkvė tebėra pavaldi Maskvai, o ne Kyjivui. Tada ir išgirdau paaiškinimą, jog priešingu atveju parapijiečiai išsilakstytų, o cerkvė į politiką nesikiša. Būsimas šventikas cerkvės nelankė „Visų Maskvai pavaldžių cerkvių vadovai panašiai teisinasi, nors iš tiesų bijo užrūstinti rėmėjus ir nenori prarasti pajamų. Rytų Ukrainoje tie dvasininkai, kurie dirbo Maskvai pavaldžiose cerkvėse, gyveno sočiai, o tokie kaip aš visada kentėme nepriteklių“, – pasakojo šventikas Olegas Kozubas. 56 metų vyriškis vadovauja nedidelei medinei Šv. Mykolo cerkvei, esančiai vos 15 km nuo Lipcų fronto linijos. Pirmą karo dieną Olegas išvežė savo šeimą pas gimines toliau nuo Rusijos pasienio, o pats grįžo pas tikinčiuosius į cerkvę, nors į kaimelį jau buvo įžengę okupantai. „Išvažiuojant iš Charkivo patikros punkte mūsų kariai nustebę kraipė galvas, kai pasakiau, kur važiuoju, tačiau nedraudė. Galėjau tą rytą žūti, nes vos spėjau įeiti į cerkvę, kai gatvę suvarpė „Grad“ bombos“, – pasakojo šventikas. Olegas užaugo 100 km nuo Charkivo esančiame Veliky Burluk kaime, kuriame jo mama dirbo ukrainiečių kalbos mokytoja. Nei vaikystėje, nei paauglystėje Olegas cerkvės nelankė, nes visame rajone nė vienos neliko po to, kai 1920 m. Maskvos nurodymu komunistai ėmė jas griauti. Cerkvėje Olegas ėmė lankytis atlikdamas karinę tarnybą Rusijos šiaurėje, nes pasibaisėjo keikūnais ir alkoholikais bendraamžiais. Grįžęs į mokslus Charkive vaikinas susibičiuliavo su universitete tikybą dėsčiusiu šventiku ir šio paragintas pats nusprendė juo tapti. Nedrąsios teigiamos permainos Kyjivui prieš 29 m. nusprendus Charkivo priemiestyje pastatyti ukrainietišką cerkvę, šventiku į ją buvo pasiųstas Olegas. Pagal planą turėjo iškilti nedidelė medinė koplyčia, o vėliau – mūrinė erdvi cerkvė ir dviejų aukštų namas šventiko šeimai. „Vos paklojus pamatus už poros kilometrų netikėtai ėmė dygti kita cerkvė, pavaldi Maskvai. Jai pinigai plaukė įvairiais kanalais, o mes iš niekur negavome paramos. Cerkvės taip ir nepavyko pastatyti, lig šiol meldžiamės mažoje medinėje koplyčioje, suręstoje tikinčiųjų lėšomis“, – kalbėjo Olegas. Kai kaimo mokykloje žiemą sugedo tualetas ir tėvai kreipėsi į seniūną skirti lėšų remontui, jog vaikams nereikėtų šalti lauko tualete, seniūnas atrėžė, kad pinigų tam nėra, nes iš viršaus atėjo nurodymas visas laisvas lėšas pervesti maskvietiškos cerkvės statybai. Paklausti vietos verslininkai ir net regionui atstovaujantis parlamentaras tada Olegui irgi prasitarė gavę „patarimą“ jo statybos nešelpti. Didelė ir puošni rusiška cerkvė iškilo greitai, o per jos atidarymą popas Olegui tarė: „Pereik į mūsų bažnyčią ir gyvensi neturėdamas problemų.“ Ukrainietis neperėjo, todėl daugybę metų kentė nepriteklių – net žiemą pas tikinčiuosius važiuodavo dviračiu, o visa šeima neretai maitindavosi vien pačių kepta duona. „Jūs negalite suvokti, kokį lygį rusifikacija čia pasiekusi. Per du su puse karo metų Vakarų Ukrainoje neliko nė vienos maskvietiškos cerkvės, nes tikintieji pareikalavo pereiti Kyjivo globon, o tuo tarpu visame Charkivo regione tik viena cerkvė išsižadėjo nuolankumo Maskvai“, – sakė Olegas. Šventikas visgi pastebi savo apylinkėje prasidėjusias teigiamas permainas. Tie kaimiečiai, kurie kažkada sveikindavosi su maskvietiškos cerkvės šventiku, o pamatę Olegą demonstratyviai nusisukdavo, dabar jau vis dažniau ateina į jo pamaldas. Tuo tarpu lankančiųjų rusišką cerkvę sumažėjo trigubai. Maskvos pyktis Gausėjant parapijiečių pastebi ir Sumų regione Konotopo miesto Dievo motinos soborui vadovaujantis 47-erių šventikas Pavelas Kuzas. Dvasininkas apgailestavo, jog kelis dešimtmečius iki karo Ukrainos valdžia pro pirštus žiūrėjo į tai, kad Maskva plečia sau pavaldžių bažnyčių tinklą. Kremlius neslėpė įniršio, kai 1991 m. nepriklausomybę paskelbusi Ukraina paragino stačiatikių cerkves tapti pavaldžiomis Kyjivui. Rusija tuomet paprašė Konstantinopolio nesuteikti Ukrainos cerkvėms savarankiškumo, o taip atsitikus jas šmeižė ir didino slaptą paramą toms, kurios liko ištikimos Maskvai. 2022 m. Rusijos kariams įsiveržus į Ukrainą ir artėjant prie Konotopo, ukrainiečių žvalgyba perspėjo šventiką P. Kuzą kuo greičiau išvykti, ir jam pasisekė pasprukti iš rusų panosės. „Tėvynę ginu vien maldomis, tačiau vis tiek tapau okupantų taikiniu ir buvau įtrauktas į skubiai likviduotinų asmenų sąrašą. Įskundė maskvietiškų cerkvių šventikai, niršę už tai, jog sugebėjau pervilioti daugumą tikinčiųjų ir aukštinau tautiškumą“, – kalbėjo šventikas. Vakarų Ivano Frankivske užaugęs Siekė ištrinti iš istorijos „Konotopas užima ypatingą vietą šalies istorijoje, nes čia 1659 m. Ukrainos kariai pasiekė pačią didžiausią istorinę pergalę prieš maskvėnus, nors šių buvo dvigubai daugiau. Kremlius šį gėdingą pralaimėjimą siekė ištrinti iš istorijos, apie jį neleista užsiminti nei vadovėliuose, nei vietos kraštotyros muziejuje“, – pasakojo P. Kuzas. Jis priminė, jog sovietmečiu į Konotopą buvo privežta tiek daug rusakalbių, jog jie čia ėmė ryškiai dominuoti. Vietos deputatų nutarimu, net Ukrainai atgavus nepriklausomybę toliau kasmet buvo švenčiamas ne istorinis mūšis, bet išvadavimas iš fašistinės Vokietijos, taip diegiant Kremliaus melą, jog Rusija yra tautų išvaduotoja, o ne pavergėja. P. Kuzo iniciatyva ties soboru buvo įrengta šlovės alėja Konotopo mūšio vadams bei dabartinio karo su Rusija didvyriams. Nuotraukose yra įamžinti ir aštuoni nuo priešo kulkų žuvę stačiatikių cerkvės šventikai. Žiaurus susidorojimas Patį žiauriausią okupantų susidorojimą patyrė keturi stačiatikių bažnyčios „Dievo apsireiškimas“ nariai 2014 m. Sloviansko mieste. „Mano keturiasdešimtmetį vyrą, diakoną Volodimyrą, kartu su kitais trimis bažnyčios tarnautojais okupantai suėmė, visą naktį žiauriai kankino, o paryčiais pamiškėje sušaudė ir sudegino mašinoje, norėdami nuslėpti nusikaltimą“, – pasakojo 46 metų Lena Veličko, po sutuoktinio nužudymo viena turėjusi užauginti aštuonis vaikus. L. Veličko yra įsitikinusi, kad šias žudynes okupantai surengė siekdami pagąsdinti ir priversti išsinešdinti visus Maskvai nepavaldžių bažnyčių vadovus. Eldoradas BUTRIMAS
Galerija: Ukraina_08-20
Publikuota: 2024-08-19 16:07:41 Komentarai:Jūs naršote standartinę svetainės versiją. Perjungti į mobiliąją versiją?
Atgal į pradžios puslapį
|
Šiame numeryje
* Automobilių taršos tikrintojai pasiekė ir Vilkaviškį * Dronus perpratęs senjoras siužetais džiugina žmones * „Korio“ grupės narių tikslas – sau ir kitiems padėti gyventi blaiviai Laikraštis leidžiamas antradieniais ir penktadieniais.
|
||||||||||||
|