Tai, kad Keturvalakių apylinkėse gyveno žmonės jau XVI amžiuje, liudija Lankeliškių bažnyčios metrikai. Tuo laiku Punios girioje karalienei Bonai kolonizuojant žemes nedaug buvo kaimų ir gyventojų. Minimi 1613 metais jau esantys Keturvalakiai, 1621 metais – Geisteriškiai, 1627 metais – Beržiniai ir dar keletas kitų.
Iš „keturių valakų“, kuriuos matininkai atmatavo, ir kilo kaimo pavadinimas. Jo žemės yra tarp dviejų apie pusantro kilometro einančių vieškelių iš pietų į šiaurę tarp Vilkaviškio–Marijampolės–Kalvarijos trikampių prie Rausvės upelio. Kryžkelių galuose caro laikais kabojo lentelės, ant kurių žemiau herbo su dvigalviu ereliu buvo parašytas gyvenvietės pavadinimas, gyventojų ir ūkių skaičius.
Pirmoji Keturvalakių koplyčia paminėta 1765 metais. Po ketverių metų popiežius Klemensas XIV suteikė bažnyčiai Švč. Mergelės Marijos gimimo vardą. Prieš 230 metų (1777 m.) Vilniaus vyskupas Masalskis įkūrė savarankišką parapiją, o 1786 metais kunigas A.Adeika pastatė medinę bažnyčią.
Nuo 1865 metų dvasiniu keturvalakiečių gyvenimu ir pedagoginiu lavinimu rūpinosi kunigas J.Šipaila. Jis pastatė iš lauko akmenų sumūrytą varpinę, kurios paskirtis buvo drauge ir šventoriaus vartai. Tai reta kombinacija Lietuvoje.
Šis kunigas prie bažnyčios įsteigė kaimo mokyklėlę, globojo ir leido į Marijampolės gimnaziją sesers sūnų Joną Jablonskį – Rygiškių Joną. Kun. J.Šipaila mirė 1879 metais, palaidotas šventoriaus koplyčios rūsyje.
Iš kartos į kartą perduoti prisiminimai apie Keturvalakiuose mokytojavusį J.Vencių. Baigęs mokytojų kursus Veiveriuose, į Keturvalakius jis atsikėlė 1895 metais. Tai buvo ištikimas tautos dvasios patriotas, pažangių idėjų puoselėtojas, geras keturvalakiečių draugas. Kad mokiniai geriau suvoktų mokslo svarbą, jis susirašinėjo su garsiu mokslininku filologu, kalbų tyrinėtoju V.Fortunatovu, palaikė ryšius su Volteriu.
1913 metais, minint Rusijos carų Romanovų dinastijos 300 metų jubiliejų, J.Vencius buvo apdovanotas aukso medaliu „Už stropumą“. Valdžia suteikė jam teisę vadintis „garbės piliečiu“. Mokytojas mirė 1938 metais, palaidotas Marijampolės miesto kapinėse.
Keturvalakių krašto žmonės nepamiršta savo kraštiečio P.Armino-Trupinėlio. Paminklinis akmuo, stovintis jo tėviškėje, primena, kad čia 1853 metais gimė „Lietuviškos chrestomatijos“ sudarytojas, vienas pirmųjų rusų poezijos vertėjas į lietuvių kalbą, poetas. Mirė jis 1885 metais, palaidotas Marijampolės miesto kapinėse.
Keturvalakių mokykloje mokėsi ir poetas Juozas Tysliava. Jis buvo Lietuvos kariuomenės savanoris, dalyvavo keturvėjininkų sąjūdyje, parengė suvalkiečių poezijos antologiją „Sūduva“ (1924 m.), išleido nemažai poezijos rinkinių. Poetas gimė 1902 m. Geisteriškiuose, mirė 1961 metais JAV, palaidotas Vilniuje.
Diplomatinėje tarnyboje Kanadoje dirbo keturvalakietis J.Žmuidzina. Gimė jis 1898 m. turtingo ūkininko šeimoje, visi broliai ir seserys buvo išsilavinę, gerbiami žmonės. Žmuidzinų palikuonys dar ir dabar tvirtina, jog kaimas kūrėsi Žmuidzinų žemėje.
1914 metais Keturvalakiuose įsikūrė ūkininkų kuopa „Dirva“, o 1925 metais buvo įsteigta stambi pieno perdirbimo bendrovė, kurios produkcija keliavo į užsienį, savo parduotuves steigė ūkininkai J.Žmuidzina, Melnikas, Kalinauskas.
Kunigo J.Švedo pastangomis buvo įsteigta katalikiška pavasarininkų organizacija. Apie 1931 metus ją globojo kunigas J.Krištolaitis, jo rūpesčiu buvo įsteigta biblioteka.
1934 metais Keturvalakių bažnyčios choras, vadovaujamas vargonininko Dovydaičio, dalyvavo Eucharistiniame kongrese Kaune, kurio metu dirigentas Konradas Kaveckas dėkojo chorui ir vadovui už gražų giedojimą.
Šią savo pasakojimo dalį noriu baigti garbaus mokytojo kraštotyrininko Stasio Ankevičiaus žodžiais, kad „kiekvienas daiktas turi savo praeitį. Tuo labiau žmogus, kuris gali užrašyti tai, ką matė, išgyveno. Jeigu žmonės užrašytų savo praeitį, tai istorija mums neliktų ūkanota, paslaptinga – ji būtų reali, tikra“.
Česlova VOSYLIENĖ
Parašykite komentarą
Tik prisijungę vartotojai gali komentuoti.