Riksmas rėkiančiųjų minioje
Lietuvos statistikos departamento specialistai ir bankų analitikai mus nuolat ramina: girdi, jau beveik pasiekėme dugną, nebėra kur giliau kristi. O tai, anot jų, reiškia, kad reikia tik nuo to dugno gerai atsispirti – ir pradėsime kilti. Žinoma, iš karto labai palengva, o paskui tai jau šuoliais. Kaip liaudies patarlė sako: „Lauk, šuneli, kol pastips kumelė…“ Bet statistikos departamentas savo teiginius patvirtina skaičiais, kurie mums turėtų įkvėpti daugiau optimizmo. Šių metų antrą ketvirtį Lietuvos BVP, palyginti su pirmu ketvirčiu, augo 6,6 proc., o pramonės gamyba birželį buvo 4,8 proc. didesnė nei prieš metus. Bet šis peršamas optimizmas toks trapus, tarsi eitumei per pirmąjį ledą – neapsižiūrėsi, kad jau iki kaklo vandenyje.
Žmonėms jau nusibodo gražios valdžios pasakėlės. Jie nebetiki, jog vien pagyvėjęs eksportas gali ištraukti mus iš duobės. Jų neguodžia ir tai, kad iš mūsų svajonių šalies Airijos per metus emigruoja dvigubai daugiau nusivylusių piliečių nei iš Lietuvos, kad Graikija kiaurai prasiskolinusi ir jos piliečiai visai neketina susiveržti diržų, o Ispanijoje nedarbas didesnis nei pas mus.
Valdžios oponentai, vadinamieji populistai, karštai gina savo vienintelį teisingą kelią – skatinti vidaus vartojimą ir mažinti mokesčius. Galima ginčytis, galima įrodinėti, kad kitose valstybėse mokesčiai dar didesni ir vidaus vartojimas klesti (kaip Graikijoje ir Prancūzijoje), bet ten įtūžę ant savo valdžios piliečiai siaubia savo miestų gatves ir įnirtę kovoja su tvarkdariais. Gal ne viską lemia materialiniai žmogaus poreikiai?
Kiekvieną dieną tenka lankytis prekybos centruose ir dažnai nustembu pamatęs, ką ir kiek žmonės perka. Tikrai ne vien pirmo būtinumo prekes, be kurių neįmanoma išsiversti. Laisvalaikio, pramogų prekės, blizgantys niekučiai… Gal kad vasara, karšta?
Medikai perspėja gyventojus, jog iškylaudami ar namuose būtų atsargūs, nepiktnaudžiautų greitai gendančiais maisto produktais. Bet kur tau! Kartą parduotuvėje garsiai nusistebėjau pamatęs jauną mėsos pusgaminių paruošėją, skubiai nešantį vis naujus indus, pilnus šašlykų, šviežios mėsos dešrelių, įvairiausių kepsnių… Ir kas visa tai suvalgo? „Ne valgo, o tiesiog ryte ryja, tik spėk suktis“, – nepiktai tarstelėjo vikrus, savo amatą išmanantis vaikinas. Sakysite, krizė ar ne krizė, bet žmonėms valgyti reikia. Aišku, bet per karščius šašlykas su alkoholiu – ne pats geriausias pasirinkimas.
Betgi žmonės turi pasirinkimo teisę. O kaip su tuo riksmu minioje, kurį minėjau šio straipsnelio pavadinime? Tai yra taip pat žmogaus laisvės, jo saviraiškos būdas.
Lietuvos Konstitucija garantuoja mums žodžio, susirinkimų laisvę, teisę išreikšti savo nuomonę. Kaip ją išreiškiame, čia jau kita kalba. Vieni namuose su savo žmona „papolitikuoja“, kiekvieną dieną perskaičiuodami kuklų šeimos biudžetą, kiti – prie butelaičio su draugais keikia valdžią. Dar kiti, patys energingiausi, kuria savo partijas ir kviečia žmones protestuoti prieš skurdą. Tik aiškiai nepasako, prieš kokį skurdą: materialinį ar dvasinį.
Vis mažiau protestuotojų susirenka į piketus miesto aikštėje. Ir žiūri nustebęs J. Basanavičius į tuos pagyvenusius žmones, kažką šūkaujančius prie jo kojų. Tautos patriarchas tikrai nebuvo revoliucionierius ir suprato, kad sunku surasti tiesos grūdą įpykusios minios riksme.
Sakysite, kam skauda, tas ir rėkia. Tačiau skauda visiems, bet ne visi rėkia. Kiti kuria kaimo ir miesto gyventojų bendrijas, patys sau organizuoja šventes, nelaukdami, kad kažkas jiems ką nors suorganizuos. Pasirodo, moka dar žmonės kaimuose kultūringai linksmintis ir savo darbus nudirbti. Miestiečiai daugiau linkę politikuoti: duok jiems darbo, pinigų ir dar palinksmink. Tarsi valdžia savo įstatymais mums galėtų įkvėpti daugiau kultūros.
Akivaizdus pavyzdys, kokia laukinė ir nesuvaldoma tampa minia, kai aistros ir emocijos aptemdo protą: visai neseniai Vokietijoje „meilės parado“ metu apkvaitę nuo alkoholio ir narkotikų šimtai tūkstančių jaunų žmonių trypė vieni kitus. Tenai tikrai niekas negirdėjo tikro skausmo riksmo rėkiančioje minioje. Ir kas juos ten grūdo? Saviraiškos laisvė? Ar laisvė nuo proto?
Vytas Drunis
Parašykite komentarą
Tik prisijungę vartotojai gali komentuoti.